Mulakanlah dengan


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot

Rabu, 16 September 2009

Salam perpisahan...

Dari Tanah kita datang darinya juga kita di kembalikan,itulah diantara bibit-bibit talqin yang menerjah dalam jiwa ku,sambil aku memandang kepada diri ku,dan bertanya Apakah bekalan yang sudah tersedia untukku di hari muka ini?Allahyarham Ustaz Haji Shamsudin itulah nama yang sinonim dengan masyarakat di lubok buntar dan sekitarnya ,sikapnya yang diam dan banyak merancang serta menjadikan majlis ilmunya itu penghubung kepada masyarakat dalam menyampaikan dakwah islam...sabar dan istiqamah dalam perjuangan menjadikan beliau seorang yang dihormati dan disanjungi,sumbangan beliau dalam gerakan islam terutamanya di kampung telok sera tidak dapat diafikan lagi,beliau menjadi rujukan masyarakat setempat itu adalah rutin dalam hidupnya...bagi diriku Allahyarham seorang yang mempunyai cita-cita yang besar terhadap dakwah islam ini,sesekali aku bertemu dengannya dan berbual beliau banyak memberi aku galakan agar meneruskan dakwah islam dikampung ini,walaupun aku duduk di gunung bongsu...sikapnya yang tidak mementingkan kemewahan dunia menjadikan beliau seorang insan yang ikhlas pada perjuangan agama ini.semoga ALLAH meletakkan ruhnya bersama-sama para syuhada dan solehin Amin.
Aku menangis dan terharu bila teringatkan disaat-saat akhir aku bersamamya walaupun masanya tidak lama tapi aku merasa hari ini,kelmarin dan selamanya aku akan bersamamya dan usaha dakwahnya itu.yang menjadikan aku sangat-sangat terharu dan sedih beliau tidak sempat melihat sebuah pusat pendidikan berdiri dengan jayanya tapi aku yakin Allah akan memperlihatkan usahanya yang ditinggalkan ,tika aku bersama beliau,pak mud(siak masjid)beliau sering mengharapkan aku agar menruskan citanya itu mewujudkan sebuah pusat pengajian tahfizul quran melahirkan generasi Al-quran.Diantara katanya"nanti ana serah kat hang la tolong urus tak dak sapa dah nak harap"aku faham tapi aku tak sangka yang beliau akan pergi meninggalkan dunia ini dalam begitu cepat .tapi itu semua ketentuan ALLAH.Aku redha Ya ALLAH...Beliau pergi dalam masa yang sama seolah-olah aku tidak bersedia nak memikul bebanan ini,tapi aku yakin apa yang telah dittetapkan oleh ALLAH adalah satu perkara yang dia tak akan bebankan hambanya...
Dengan wang ringgitnya yang di infaqkan agar pusat tarbiah diwujudkan sudah tentu akan dihitung oleh ALLAH sebagai amalan yang soleh...digandakan oleh ALLAH sebanyk-banyknya...
dengan sebidang tanah dan sebuah dewan yang didirikannya ...aku hanya menguruskan dan merealisasikan impiannya ...walaupun aku tak mampu seperti beliau lakukan ,sekurangnya aku menjadi penolong beliau sama seperti sahabat yang menolong Nabi Muhammad sallahualaihi wasalam dalam perjuangnya,dan sama seperti hawariyun menolong Nabi ALLAH Isa Alahi salam.
Bersambung....Ya ALLAH tabahkan hati hambamu ini

Tiada ulasan: